Laurdag 22. september opnar Kvivsvegen, det nye vegsambandet
mellom Hornindal/Indre Nordfjord og Volda/Søre Sunnmøre. Eg vil nytte høvet
til å gratulere med dagen til oss alle - frå min ståstad som ordførar i Eid!
Kvivsvegen har ei lang og brokete historie. Få saker har vekt like mykje engasjement og kjensler i Nordfjord opp gjennom åra - på godt og vondt. Seinast vekte det sterk harme då Kvivsvegen i fjor vår vart brukt - heilt ut av det blå - som grunngjeving av Helseminister Anne-Grete Strøm Erichsen (Ap) og Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) for å legge ned fødeavdelinga ved Nordfjord sjukehus og frakte fødande Nordfjord-kvinner til Volda.
Det var for folk i ytre og
midtre Nordfjord inga hyggeleg opptakt til ei vegopning. Argumentet til
Ap-toppane var i tillegg heilt meiningslaust, sidan Kvivsvegen ikkje gir kortare veg frå Ytre/Midtre Nordfjord enn i dag
til Volda. Den vegen går og vil framleis gå over Stigedalen.
Likevel vil eg - frå min
ståstad som ordførar i Eid - slutte meg til gratulantane når Kvivsvegen no
opnar.
Harmen over å misse fødeavdelinga i Nordfjord får vi møte med å gje
maktarrogante Ap-toppar avløysing i regjeringskontora - ikkje ved å la harmen
gå ut over Kvivsvegen i seg sjølv.
Eg vil trekke fram fire hovudårsaker
til at eg ser positivt på Kvivsvegen - også frå eit lokalt perspektiv i Eid:
1. Vekst i nabokommuner er bra for alle
Den eine hovudeffekten av
Kvivsvegen er at han skaper ein større, samanhengande bu- og
arbeidsmarknadsregion mellom Indre Nordfjord og Søre Sunnmøre. All forsking og praktisk
røynsle tilseier at det gir grunnlag for vekst i heile regionen rundt. Det er
ikkje slik at det er "godt nytt" for eigen kommune at det går dårleg
for nabokommunen - tvert imot! For Eid er det positivt om nabokommuner som
Stryn, Hornindal og Volda veks. Det gir óg betre grunnlag for vekst og aktivitet i eigen
kommune.
2. Fleire sunnmøringar i Nordfjord
Den andre hovudeffekten av
Kvivsvegen er at han skaper ein ny og raskare aust/vest-forbindelse mellom Søre
Sunnmøre og Austlandet via Kvivsvegen /Strynefjellet, og dermed "fleire
sunnmøringar i Nordfjord",. Det har heile Nordfjord mulighet til å dra
vekslar på. Frå krysset på Kjøs mellom Kvivsvegen og Rv 15 er det i praksis
like kort til Nordfjordeid som til Stryn (ca. 20 minutt med sunnmørsk køyrestil
- 26 minutt etter boka). Etter opninga av Kvivsvegen blir det fleire
sunnmøringar enn før som er "20 minutt unna Eid" og dermed i
nedslagsfeltet for vårt rike kulturtilbod, sports- og aktivitetstilbod,
handelsbedrifter og næringsliv elles.
For å gje eit konkret døme: Spa- og gourmethotellet
for ein sunnmøring som står på Kjøs bru etter å ha køyrt Kvivsvegen, kan like godt
vere Nordfjord Hotell på Eid som Alexandra Hotel i Loen. Reisetida er på
minuttet lik, og kultur- og opplevingstilbodet i nærområdet er fullt på høgd.
Dene typen nye, offensive muligheter er eg sikker på at driftige
næringslivsfolk også på Eid vil vite å sjå og utnytte i tida framover.
3. Direkte nytte for bygdene aust i Eid
Frå Kvivsvegen er det kortare veg til kommunegrensa og dei næraste bygdene i Eid enn til kommunegrensa
og dei næraste bygdene i Stryn! Sjølv om Kvivsvegen ikkje gir reisetidsgevinst
frå Nordfjordeid sentrum, vil han gi store direkte fordeler og utvida bu- og
arbeidsmarknad for bygdelaga aust i Eid, spesielt Holmøyane som ligg berre
2-3 minutt unna Kjøs bru.
Vekst og tilflytting i bygdene i aust er for meg som ordførar sjølvsagt like
velkome som i andre deler av kommunen.
4. Auka "trykk" i samarbeidet mellom
Sunnmøre og Nordfjord generelt
Det er berre å ta av seg hatten for kor flinke Kvivsveg-forkjemparane, med Svein Sunde i spissen, har vore til over lang tid å bygge nettverk innanfor næringsliv
og politikk mellom Nordfjord og Sunnmøre og å skape PR om effektane av
Kvivsvegen - i forkant av at vegen
opnar. Dei årlege "Treffpunkt Kviven"-konferansane er eit synleg prov
på det. Det er også investert imponerande mykje i faglege utgreiingar og
forskingsarbeid om effektane av å knyte ein større region saman, i tett
samarbeid med Møreforsking i Volda.
For oss i Eid som allereie
har kort veg til Volda, kan det voldsomme PR-maskineriet til Kvivsvegen-forkjemparane
verke litt overveldande. Du får av og til kjensla av at Kvivsvegen blir
framstilt som "det fyrste holet i Berlinmuren" mellom Nordfjord og
Sunnmøre - medan sanninga er at det i midtre og ytre Nordfjord allereie er tett kontakt og felles bu- og
arbeidsmarknad over fylkesgrensa. Det får så vere. Stryningar og sunnmøringar har
aldri vore kjende for å slå på småtromma, og vil neppe nokon gong bli det heller.
Men løftar ein blikket litt,
er neppe dette negativt for nokon. Det sterke fokuset Kvivsvegen har skapt på
potensialet som ligg i tettare samarbeid mellom Nordfjord og Sunnmøre, har sett
i gang interessante debattar alle kan tene på.
Eg er overtydd om at vi bør
sjå tettare integrering mellom Sunnmøre og Nordfjord i åra framover. Ikkje med Kvivsvegen som den einaste veg
til himmelen, men gjennom tre effektive, velfungerande kommunikasjonsaksar over
fylkesgrensa i ytre, midtre og indre Nordfjord (Kystvegen, Stigedalen og
Kvivsvegen) - og ein framtidig Stad Skipstunnel som vil revolusjonere
trafikkmønsteret på kysten.
Det vil nok òg vere smart å
prøve å skape ein felles strategi i Nordfjord for tilnærming til Sunnmøre i
staden for å "fri og lokke kvar for oss", jmf det ferske utspelet frå
ordføraren i Hornindal. Det er ikkje sikkert det endar med at ein kan eller bør
skifte fylke, men debatten om ein mulig ny storregion Nordfjord/Sunnmøre er det
viktig og nødvendig å ta.
Konklusjon: Bygg vegar som skaper sterke bu- og
arbeidsmarknadsregionar
Difor er det all grunn til -
både i det store perspektivet og frå ein ståstad som ordførar i Eid - å ønskje
Kvivsvegen velkomen. Kvivsvegen er eit godt døme på eit regionsambindande
vegprosjekt, som står trygt på eigne bein uansett
om den på lang sikt blir del av ein framtidig E39-trase nord/sør på Vestlandet
eller ikkje. Akkurat det er strengt tatt av mindre interesse for eit
vegprosjekt som allereie har ein "dobbelt effekt" som regionbyggande
veg og som nytt, raskare aust/vestsamband frå Sunnmøre til Austlandet.
Så vonar eg at vi på same
måte som vi no bør gle oss saman over Kvivsvegen, i framtida kan stø opp om og
kjempe saman for andre viktige regionbyggande vegprosjekt i heile vår region.
Når vi no har fått lagt fram
ein fersk, grundig kvalitetssikringsrapport som syner at eit midtre alternativ
for E39 gjennom Nordfjord er det suverent mest "regionbyggande" og
samfunnsøkonomisk lønsame valet for E39. E39 gjennom midtre trasé er eit
kjempegodt prosjekt av same grunn som Kvivsvegen: Det bind saman nye og
sterkare bu- og arbeidsmarknadsregionar og skaper på sikt ein
"snarveg" til Austlandet/Sørlandet for næringslivet i Ytre/midtre
Nordfjord via Sogn - i tillegg til å vere den raskaste vegen nord/sør på
Vestlandet.
Det same gjeld ein Kystveg
mellom Florø og Måløy og nordover. Kystvegen må til for å skape større bu- og
arbeidsmarknader på kysten - uavhengig av Kvivsvegen og uavhengig av framtidig
val av E39-trase i midtre eller indre.
Så sjølv om Kvivsvegen neppe
er den største hendinga i verda sidan Jesus gjekk på vatnet, slik ein lett
kunne tru etter nokre vekers nærstudie av Fjordingen, er det all grunn til å gle
seg over vegopninga i helga. Kvivsvegen er eit flott og viktig vegprosjekt som
vi bør helse velkomen både sør og nord for fylkesgrensa - også i Eid.
Men når helga er over og
kvardagen kjem, er det nye vegar å bygge og nye regionar å knyte saman. Då
vonar eg at engasjementet til Kvivsvegens dyktige forkjemparar blir brukt til å
få hjula til å rulle også i omgjevnadene rundt, ikkje til å stikke kjeppar i
hjula..
God jubelhelg i Hornindal og
Volda, og til lukke med Kvivsvegen!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar